Kreativt Språkcafé

Välkommen till Språkcafé!

På grund av rådande situation är de inplanerade Språkcafe-träffarna inställda. När vi kan komma igång igen, meddelas här.

Ha det bra och var rädda om varandra!

Hur går det då till när vi har öppet?

Under enkla former i avslappnad miljö kan du träna det svenska språket och att samtala om livet och kultur. Utöver att deltagarna får chansen till språkträning är det också ett tillfälle att hitta nya vänner runt tex. kaffeborden. Runt pysselbord för både barn och vuxna eller runt ett sällskapspel, det kan även ske runt pingisbordet där ungdomarna gärna spelar. Ett stående inslag är också att vi under en halvtimme sjunger och lär ut svenska sånger. Under varje samling har vi varit 5-6 stycken från församlingen som ansvarat för bl.a. kaffe och servering. Detta är en del av vår församlings diakonala arbete som vi tror kan betyda mycket för vår kyrka och naturligtvis för de medmänniskor som vi möter på caféet.

Hur gör man för att få vara med?

Alla hälsas välkomna –  ålder, geografisk härkomst eller språk har ingen betydelse. Hit är alla välkomna för att träffas och göra saker tillsammans.

Bakgrund

I november och december 2016 provade vi att ha ett öppet språkcafé i samarbete med Röda Korsets projektansvarige Micke Kinning. Det blev sammanlagt fyra tillfällen varav en av dessa var en julavslutning. Det har varit välbesökta mötesplatser inte minst då vi under julavslutning var en bra bit över 100 personer. Caféet fortsatte vi sen under våren 2017 och var mycket välbesökt. Höstterminen startar 27 augusti och varannan söndag.