Vilka är vi?

Välkommen till Ljungkyrkan!

Vi är en kristen församling som är ansluten till Equmeniakyrkan. Vi vill vara en kyrka där alla får plats, blir sedda, älskade och känner sig välkomna.

Vi finns på Falsterbovägen i centrala Höllviken och är en är en kristen gemenskap och en öppen kristen ekumenisk frikyrka med samlingar och aktiviteter för alla åldrar.

På söndagar samlas vi till gudstjänst och onsdagar är traditionsenlig samlingsdag för vår ungdomsverksamhet med scout, och varannan torsdag hålls ”Vattenhålet” – en samling för daglediga. Vi har också barn- och vuxenkörer, konfirmationsundervisning och kurser i kristen tro, med mera.

Här på hemsidan kan du läsa mer om församlingen och verksamheterna. Välkommen att ta kontakt med oss om du har några frågor eller funderingar.

Församlingen
Ljungkyrkan byggdes 1990-1991 och är idag en levande församling för alla åldrar. Församlingen har omkring 100 medlemmar, som träffas för att fira gudstjänst varje söndag och vara med i olika aktiviteter. Barnen har en naturlig och självklar plats. Men hur fungerar en frikyrka egentligen och varför finns just Ljungkyrkan? De frågorna och några till lät vi pastor Gert Gustafsson svara på:

Varför startades Ljungkyrkan?
”Vi hade 1979 ett stort scoutarbete, som mest cirka 350 scouter i olika åldrar. De inhystes i baracker som stod på den gamla missionshustomten i Höllviken. Scouterna var en del av SMU, Svenska Missionsförbundets Ungdom. En pastor hade anställts 1982 och 1985 ombildades den gamla missionsförsamlingen till en ekumenisk församling, vilket innebär att oavsett tidigare samfundstillhörighet eller ingen församlingstillhörighet skulle man känna sig välkommen till denna församling, Näsets Ekumeniska Församling. Vi höll till i Kämpinges, Höllvikens och Skanörs missionshus. Men vi ville försöka samla allt arbete under ett tak. Så föddes tanken på den kyrka som idag står på samma tomt som Höllvikens missionshus stod på. Namnet blev Ljungkyrkan och den invigdes den 13 januari 1991.”

Vad skiljer Ljungkyrkan från Svenska Kyrkan?
”I djupare bemärkelse ingenting. Vi delar tron på den Treenige Guden, Fadern och Sonen och Den Helige Ande. Vi har regelbundet gemensamma gudstjänster och andra typer av samlingar med Höllvikens församling. Församlingsledarna träffas regelbundet för samtal och bön. Skillnaderna märks mest till det yttre. Gudstjänstformerna skiftar något. Svenska Kyrkan använder liturgiska dräkter i gudstjänsten, vilket vi inte gör.”

Vem betalar för Ljungkyrkan?
”Till allra största delen betalar församlingens egna medlemmar. Offerviljan är stor. Varje söndag tar vi upp kollekt vid gudstjänsterna. Allt bröd till kyrkkaffet skänks av de grupper som har hand om serveringen, så de pengar besökare betalar för fikat går oavkortat till kyrkans arbete. Julmarknaden är också en viktig inkomstkälla.”

Kan man gifta sig här?
”Ja, vi har bröllopsgudstjänster, och även dop och begravningar. Vuxna kan döpa sig i havet eller i dopgraven som finns under scengolvet i kyrkan. Vid en begravning körs kistan eller urnan efter gudstjänsten till en kyrkogård. Minnesstunden kan vara i Ljungkyrkan.”

Måste man tro på Gud för att komma?
”Alla våra samlingar är offentliga. Troende, agnostiker och ateister samt alla som kan finnas däremellan är välkomna. Vi har gudstjänst varje söndag kl. 11.00 med predikan och mycket sång, oftast även solo- eller körsång. Torsdagar 14.00 i udda veckor har vi en samling kallad Vattenhålet, som är en dagledigträff med föredragshållare och/eller sång och musik, samt naturligtvis servering. Församlingen har också Alpha- eller Beta-kurs, som är en grund- respektive fortsättningskurs i kristen tro.”

Vill du bli medlem?
Många upplever Ljungkyrkan och kyrkans samlingar som mycket positivt och alla samlingar är offentliga. Men mötet med Gud och gemenskapen gör ibland att det blir naturlig att man vill bli en del av församlingen, att bli medlem. Som medlem är man med och formar, ta beslut och ge förutsättningar för församlingens arbete. Näset behöver kyrkan och församlingen. Vill du veta mer – prata med vår pastor!