Equmenia

logo egumenia

Vad är Equmenia?

Equmenia är Sveriges största kristna barn- och ungdomsorganisation. Vi står för all verksamhet för barn och unga i Equmeniakyrkan.

Hur skulle du beskriva dina syskon? Du skulle förstås kunna berätta hur många de är och var de bor. Du skulle kanske också berätta om saker ni gör tillsammans. Kanske skulle du berätta om saker som ni inte är överens om. Så är det med Equmenia också.

Equmenia är samlingsnamnet på allt det lokala barn- och ungdomsarbete inom Equmeniakyrkan (tidigare Metodistkyrkan i Sverige, Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan). Det innebär rent konkret runt 450 föreningar och över 30 000 medlemmar över hela Sverige.

Equmenia finns för att vi tillsammans kan göra något som inte varje lokal förening eller enskild medlem skulle kunna göra själva. Det betyder att Equmenia förutom allt arbete i Sverige har kontakt och utbyten med kristna runt om i världen, att vi ordnar större mötesplatser runt om i landet och att vi samlas en gång varje år för att gemensamt fatta beslut om vad vi vill göra kommande år. Genom Equmenia byter vi också erfarenheter som gör att scouter och körer, tonårssamlingar och idrottsgrupper, söndagsskola och studentarbete får fortsätta att utvecklas år från år.

Men även om vi är glada över varandra är vi inte överens om allt. Vi är trots allt syskon. Grunden för det vi gör är vår pappa, tron på Gud. Men att vara kristen är inget krav för att vara med. Och vi som kallar oss kristna, vi uttrycker den tron väldigt olika. Och det är som det ska. Genom våra olikheter tror vi att vi bättre speglar den Gud som alltid är större, och närmare,  än någon av oss kan förstå.

Har du nu förstått allt om Equmenia? Naturligtvis inte. Det här är bara början. Välkommen att höra av dig till någon av alla de lokala grupper som finns runt om i landet eller kontakta Equmenias kansli, så att vi får träffas och kan fortsätta prata.